بازرسی چیست ؟

بازرسی در لغت به معنای بررسی، رسیدگی، تفتیش و سرکشی می باشد. انجام آن توسط بازرس به عنوان یکی از ابزارهای نظارت بر فرد، سازمان و یا جامعه تلقی می شود. بازرسي فعاليتي منظم ، هدفدار و داراي برنامه است كه وظيفه دارد عملكرد مجموعه مورد بازرسي را با قوانين، مقررات و استاندارد هاي تعيين شده مورد مقايسه قرار دهد و نتايج آن را جهت بكارگيري اقدامات اصلاحي منعكس نمايد.

يكي ازمهمترين اركان مديريت نوين درهمه سيستم ها، موضوع نظارت و بازرسی مي باشد.اهميت و ضرورت اين موضوع درمديريت به گونه اي است كه به واسطه آن می توان ازصحت حركت همه عوامل به سمت اهداف تعيين شده اطمینان حاصل کرد.  در سازمان ها براي به دست آوردن ميزان تحقق اهداف و رسالت، بازرسي به عمل مي آيد. بنابراین سازماني موفق خواهد بود كه داراي سيستم نظارتي و بازرسي کارآمد باشد.

نظارت و بازرسی دستگاه های اجرایی وظیفه ای بسیار خطیر و اساسی است. بدون نظارت و مراقبت و بازرسی قطعا دستگاه ها و جامعه به انحراف کشیده می شود . نظارت موثر نيازمند يك فرآيند بررسي و ارزيابي می باشد. يك سيستم دقيق با ارائه برنامه ريزي مناسب، مي تواند درجهت شناسايي و و پاسخ به موقع واثر بخش این نیاز حیاتی سازمان را پاسخگو باشد. در کشورهای پیشرفته برای بازرسی و نظارت تشکیلات و شیوه های بسیار گسترده و پیچیده وجود دارد .  آنچه در این زمینه در کشور ما وجود دارد نسبت به کشور های پیشرفته بسیار کمتر و با روش های ابتدایی انجام می پذیرد. امروزه با به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرآیندهای کاری ، بسیاری از فعالیت ها دگرگون شده است.  در جوامع پيشرو می کوشند تا با استفاده از پیشرفت های IT به نظارت و بازرسي بعنوان يك فرهنگ ارزشمند توجه نشان دهند.

یک نظام نظارتی بدون در اختیار داشتن اطلاعات کافی ، صحیح و به موقع ، نمی تواند نقش موثری ایفا کند . بنابراین ، طراحی یک شبکه الکترونیکی که قادر باشد برای مسئولین اطلاعات لازم را فراهم سازد و به موقع در اختیار آنان قرار دهد ، حیاتی و ضروری است . بازرسی هوشمند مجازی آینده ناگزیر هر مجموعه نظارتی است .

0 پاسخها

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *